Wanneer je bij de tandarts of mondhygiënist in de stoel ligt en ze de stoel omhoog zetten om met je te praten, kan dat wat spanning met zich meebrengen. Maar eigenlijk is het allemaal in het belang van jouw gezondheid. Een gesprek met je zorgverlener kan resulteren in advies voor een behandeling of een verandering in leefstijl. Maar wat maakt een goed gesprek en hoe kan dit jou echt helpen?
Een goed gesprek tussen zorgverlener en patiënt is essentieel. Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker hebben onderzocht hoe gesprekken tussen zorgverleners en patiënten het beste gevoerd kunnen worden. Het is belangrijk dat advies op een respectvolle en duidelijke manier wordt overgebracht, zonder de patiënt te beleren of te betuttelen. Als patiënt wil je tenslotte een gesprekspartner die naar je luistert en met respect behandelt wordt. Reflecteer ook eens kritisch op de relatie die je hebt met je zorgverleners. Hoe wil jij benaderd worden door je tandarts of mondhygiënist?
In een video opgenomen in een tandartspraktijk laten Wanda de Kanter en Pauline Dekker zien hoe een goed gesprek eruit kan zien. Door middel van een rollenspel tonen ze aan hoe zorgverleners patiënten kunnen helpen om gezonder gedrag aan te nemen, zonder belerend over te komen. Ze bespreken het wetenschappelijk bewezen effect van een respectvolle benadering in het veranderen van gedrag. Het onderwerp van de video is het stoppen met roken, maar de tips die ze geven zijn ook voor andere situaties relevant. De video is te vinden
hier.